Wat zijn Rich Snippets?


Snippets, ook wel meta data genoemd, zijn normaal gesproken de titel, de website url en de beschrijving die je standaard ziet in de zoekmachine. Deze zijn bedoelt om de gebruiker van de zoekmachine informatie te verschaffen wat zij aantreffen zodra ze op jou link klikken. Als je deze snippets goed inricht en zo dus een juiste verwachting schept zal de zoekmachine je beter beoordelen en je website hoger in zoekmachine plaatsen.

Dan heb je nog Rich Snippets. Dit zijn geen standaard invoeg mogelijkheden. Hier gaat een hoop werk aan vooraf, voordat Google je Rich Snippets toont binnen de zoekresultaten.

Door Rich Snippets toe te voegen aan je website, verhoog je het door klik ratio. Ook zal het de traffic naar je website relevanter zijn. Dit komt omdat je meer informatie verschaft aan de lezer vooraf. Ook heeft de website een concurrentie voordeel, want je website valt meer op dan de standaard zoekresultaten. Het kan gebeuren dat door de rich snippets van jou website, de website van de concurrent onder de vouw kan komen te staan.

Verschillende soorten Rich Snippets

 

  • Producten
  • Recepten
  • Breadcrumbs
  • Reviews
  • Films
  • Apps en software
  • Events
  • Video’s
  • Knowlegde Graph
  • Zoekactie
  • Artikelen

Producten


Voor webshops die producten verkopen is dit een mooie gelegenheid om producten meer onder de aandacht te brengen. Rich snippets bij producten biedt de mogelijkheid om de prijs, een aanbieding, voorraadstatus en/of beoordelingen en reviews weer te geven.

In deze afbeelding kun je zien dat de webwinkel gebruik maakt van rich snippets breadcrumbs en rich snippets producten met de onderdelen prijs, voorraadstatus en beoordeling.

Rich Snippets Producten

Rich Snippets voor recepten

Recepten


Recepten website’s kunnen rich snippets toevoegen d.m.v. een beoordeling, voorbereidingstijd, kooktijd, en totale bereidingstijd, aantal caloriën, ingrediënten en afbeelding te tonen.

Breadcrumbs

Door een code toe te voegen aan je html krijg je een broodkruimelpad te zien in de zoekresultaten. Een broodkruimelpad is voor de ”zoeker” overzichtelijker en het is duidelijker waar de bezoeker terecht gaat komen. Door rich snippets wordt onnodige informatie in de url weg gelaten, zoals te zien is in de afbeelding.

Rich Snippets breadcrumbs/broodkruimelpad

Rich Snippets voor reviews

Reviews

In de afbeelding kun je zien dat er een review is toegevoegd aan het zoekresultaat. Bij goed beoordeelde producten zal de zoeker eerder op dit zoekresultaat klikken. Het is natuurlijk alleen mogelijk dit toe te voegen als er daadwerkelijk reviews geschreven zijn.

Films

Bij films is het mogelijk om een beoordeling weer te geven en links naar bijvoorbeeld de cast & crew of naar acteurs (Margot Robbie).

Rich Snippets voor Films

Rich Snippets voor Apps en Software

Apps en software


Bij apps kun je er voor kiezen om verschillende snippets toe te voegen. Je hebt de mogelijkheid om te kiezen uit een naam, afbeelding, auteur, omschrijving, url, publicatie datum, besturingssysteem, bestandsgrote, gebruikers aantallen en een review. Bij software is het mogelijk om ook de prijs er bij te vermelden.

Events


Voor aankomende events kunnen rich snippets worden toegevoegd. Zo kun je de potentiële klant direct informeren wanneer de volgende events zijn.

Rich Snippets voor events

Rich Snippets voor video's

Video’s


Heb je een video op je website staan en wil je graag dat bezoekers deze bekijken? Voeg een rich snippet toe. De bezoeker kan vanuit Google direct de video starten zonder eerst naar de website te gaan.

Logo & social sitelinks


Geef de zoeker direct informatie over je bedrijf door je logo weer te geven en informatie te geven in een Knowledge Graph. Het is ook mogelijk hier sitelinks aan toe te voegen richting al je social media pagina’s.

Rich Snippets logo & social media in Knowledge Graph

Rich Snippets voor zoekactie's binnen Google

Zoekactie


Je kunt d.m.v. rich snippets zoekers direct toegang geven tot de zoekfunctie van je website vanuit de zoekresultaten.

Artikelen


Je kunt je online artikel/blog laten opvallen door hier een afbeelding bij te plaatsen d.m.v. een rich snippets code toe te voegen.

Rich Snippets voor artikelen/blogs

Implementatie Rich Snippets


Er zijn zes stappen die doorlopen moeten worden om Rich Snippets te implementeren voor jouw website.

Stap 1
Kies waarvoor je Rich Snippets wilt toepassen en controleer of dit van toepassing is op jouw website.

Stap 2
Kies een standaard voor gestructureerde data. De gestructureerde data wordt opgehaald uit de broncode die je op de website moet plaatsen.
Er zijn drie soorten gestructureerde data:

  • Microdata
  • Microformats
  • RDFa

Stap 3
Pas de HTML aan van je website. De gestructureerde data moeten worden toegevoegd aan je HTML en vaak moet je de informatie uitbreiden door extra informatie verschaffen die je eerder nog niet op de website zichtbaar had.

Stap 4
Als je rich snippets wilt laten weergeven moeten je rich snippets voldoen aan een aantal micro data. Per gekozen rich snippet kan dit verschillen in aantallen. Mochten er te weinig micro data beschikbaar zijn dan is het noodzakelijk om dit eerst aan te vullen.

Stap 5
Controleer of het werkt. Google heeft hier een Rich Snippets testing tool ontwikkeld.

Stap 6
Geduld hebben en afwachten tot Google de geïmplementeerde rich snippets oppakt.