Linkbuilding


Voor de zoekmachine’s is het erg belangrijk dat een website of webshop autoriteit heeft op het internet. Dit wil zeggen dat er veel website’s van derden, zoals blogs, startpagina’s, forums enzovoort naar je eigen website verwijzen door middel van een backlink. De zoekmachine’s zien links naar je website of shop als een aanbeveling. Het is dus belangrijk om veel links te vergaren. Maar waar moet je allemaal op letten bij het verkrijgen van backlinks?

Linkbuilding

Valkuilen linkbuilding


Bij linkbuilding moet er goed nagedacht worden of de backlinks van goede kwaliteit zijn. Een backlink van een website over stratenmakers verwijzend naar een website over online marketing is geen kwalitatieve backlink. Een backlink van een website over marketing die verwijst naar een website over online marketing is wel van goede kwaliteit. Veel slechte backlinks kunnen een negatief effect hebben op je vindbaarheid binnen de zoekmachine’s.

Het is erg belangrijk dat een linkprofiel op een natuurlijke manier wordt opgebouwd. Er moeten niet alleen links geplaatst worden richting je homepage. Laat ook links verwijzen naar product- of categoriepagina’s. Denk dan ook goed na over waar de links naartoe geplaatst worden. Een link naar een categorie pagina die over een maand uit het assortiment gaat is erg zonde van de tijd en de backlink valt na een maand dus weer weg.

Het is erg belangrijk om je linkprofiel natuurlijk op te bouwen. Vergaar dus niet in één dag 30 backlinks. Zoekmachine’s gaan dan twijfelen aan je linkprofiel en dan kan het zijn dat je er voor gestraft wordt. Het kan dus zijn dat je lager in de zoekmachine’s zal ranken terwijl linkbuilding draait om hoger getoond te worden. Het is dus belangrijk om bijvoorbeeld elke week 5 links te verkrijgen.

Anchortekst


Zoekmachine’s willen graag weten waar de link richting de website of webshop over gaat. Daarom is het belangrijk om de anchortekst goed in te vullen. Er moet aan wel aan gedacht worden dat niet elke verwijzende link dezelfde anchortekst gebruikt.
Eerder was het ook mogelijk om alle belangrijke zoekwoorden in deze anchortekst te laten vermelden. Sinds de Google Penguin update word dit afgestraft, want Google ziet dit als over-optimalisatie.

Title attribute


Dit is het stukje tekst dat te voorschijn komt met een muis cross-over. Hiermee wordt de titel van de achterliggende pagina weergegeven. Deze draagt ook bij aan de vindbaarheid wanneer deze wordt voorzien van de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.

Hoe kom je aan backlinks?

 

  • Startpagina’s
  • Persberichten
  • Gastbloggen
  • Social Media
  • Partners/leverancier

Hoe kom je aan backlinks?

Startpagina over online marketing

Startpagina’s


Back in the days waren links van startpagina’s een goede manier van linkbuilding. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Links van startpagina’s hebben minder waarde gekregen in de ogen van de zoekmachine’s. Toch is het niet geheel onbelangrijk om links te vergaren bij startpagina’s.

Persberichten


Met het plaatsen van persberichten moet je tegenwoordig oppassen. Er zijn talloze website’s waar je gratis een persbericht op kunt plaatsen. Zoekmachine’s gaven vroeger nog een hoge waarde aan deze links, maar grote merken gingen hier misbruik van maken om over geoptimaliseerde persberichten in te sturen en zo links te vergaren. Nu wordt dit afgestraft door de zoekmachine’s.
Links die verkregen zijn met persberichten kunnen natuurlijk heel waardevol zijn als ze verkregen zijn via echte persbureau’s, zoals nu.nl of telegraaf.nl. De backlinks van persberichten tellen dus nog wel mee, maar je moet erg oppassen met wat wel en niet kan.

Gastbloggen


Dit is een hele mooie manier van linkbuilding. Je schrijft een blog gerelateerd aan jou product of dienst en je plaatst deze op een blog site. Je hebt direct een backlink te pakken naar jou eigen website en je bereikt er waarschijnlijk potentiële klanten mee die jou webshop nog geen eens kenden. Het enige nadeel is dat je veel tijd moet steken in een goede blog. Relevante blogs worden ook veel gedeeld door de lezer op social media. Hierdoor is het mogelijk dat de sociale kring van de deler via deze manier weer op jou website of webshop terecht komt.

Het effect van gastbloggen

Share on Facebook linkbuilding

Social Media


Google heeft aangegeven meer te gaan kijken naar links vanuit social media. Als iemand content van uw website deelt op social media brengt dit een extra voordeel met zich mee dan slechts een backlink. Doordat jouw content wordt gedeeld bereikt je ook de mensen die niet je website bezoeken.
Met deze vorm van linkbuiling is het belangrijk om te letten dat de links regelmatig vergaard worden. Eenmalig veel links vanuit social media zal dus geen zin hebben op het lange termijn. Het is dus belangrijk deelbare content te maken voor je website. Schrijf bijvoorbeeld relevante blogs en plaats deze op je website.

Partners/leverancier


Webshops hebben vaak meer dan één partner of leverancier. Vraag deze partners en leveranciers gerust om een link te plaatsen naar je website.