Verslag: E-commerce Insights

Drie keer in het jaar verzorgt Guapa Media het event E-commerce Insights, iedere editie krijgt een ander thema mee. De maart-editie had het thema “m-commerce”, of wel mobile commerce. Conversability was hierbij aanwezig! Google heeft vorige week al aangekondigd dat zij mobile friendly websites en webshops “voorrang” zullen verlenen, tevens is het aantal bestedingen in m-commerce verdubbeld. Echter, veel grote partijen lopen nog achter wat m-commerce betreft. In 2015 wordt een groei verwacht van maarliefst 92,5% in Nederland en 88,8% in de EU. Dit alles beschrijft het belang van m-commerce maar wat goed.

whats-the-point-of-being-afraid-of-the-zombie-apocalipse

 

Het event was opgebouwd uit een vijftal sprekers. Melle Strikwerda en Rufus Veenstragaven het startschot namens Adyen en besproken mobile payments. In hun presentatie betrokken ze de case van Loods 5 en lieten ze ons de cijfers zien van onder andere traffic en conversie die plaats vond via mobiel en tablet. Verder kwamen allerlei technologische ontwikkelingen aan de orde waar ze zich momenteel mee bezig houden om zo mobiele betalingen te vereenvoudigen en te versnellen. Ook benadrukte Adyen het belang van een responsive design voor mobiel, om conversie te verhogen, dit kan zorgen voor een verhoging tussen de 15 en 20%.

Vervolgens kwam Maarten Schuiling van JMango360 aan het woord en bracht ons op de hoogte van enkele feitjes over het gebruik van smartphones binnen Nederland. Waaronder het schokkende feit dat 20% van de mensen tussen de 18 en 34 jaar hun smartphone nog gebruikt tijdens intimiteit tussen de lakens. Verder wist hij te vertellen dat maar liefst 55% hun smartphone gebruikt als ze achter het stuur zitten, 33% gedurende een etentje en 12% gebruikt zijn of haar smartphone onder de douche(??). Ofwel: ze zijn onmisbaar, deze kleine toestellen worden overal mee naartoe gebracht én gebruikt. Dit is tevens de reden waarom veel grote partijen voor de ontwikkeling van een app kiezen. JMango360 heeft voor het MKB een m-commerce app ontwikkeld, welke is gekoppeld aan Magento.

Na de pauze sprak Valentijn Bras over SCOOPY, bekend van de cashback’s. Ze hebben net een succesvolle Cashback parade afgesloten en al meer dan 850.000 geregistreerde gebruikers. Het is eigenlijk heel eenvoudig, je download de app en registreert je. Als je dan vervolgens door de supermarkt wandelt en je komt een product tegen die je eigenlijk wel wilt proberen en waar een cashback van toepassing is maak je gewoon een foto van de kassabon, stuur je deze in en binnen korte tijd staat het betreffende bedrag weer op je rekening. Handig: doordat mensen hun kassabon insturen, heb je ook inzichtelijk wat mensen allemaal kopen. Het werkt supersnel met een gemiddelde tijd tot uitbetaling van 27,2 uur.

Rutger van Zuidam sprak over Senanga. Zij vonden het opmerkelijk dat je altijd naar de webshop moet om wat te kunnen kopen “omdat daar de kassa staat”. Maar online moest dit toch anders kunnen? In dezelfde omgeving blijven als je wat koopt, het klinkt onmogelijk maar het is Senanga gelukt, oplossing: de shoplet. Doel van de shoplet is de banner overbodig maken aangezien je hiermee altijd doorgestuurd wordt naar de webshop.  Vanaf nu kun je daar blijven waar je bent en daar óók je aankopen doen. Dus wanneer je nu bijvoorbeeld op de site zit van je favoriete fashion blogger, kun je de besproken items direct dáár bestellen en blijf je op de pagina. Wat het zo’n leuke manier van adverteren maakt is dat het voor publishers een leuk verdien model is, merchants hebben een extra verkoop kanaal en misschien wel het belangrijkst: relevantie. Als merchant ben je met het juiste product, op het juiste moment, op de juiste locatie. Je bent daar waar mensen geïnteresseerd in je zijn. Ze zijn al hard aan de weg aan het timmeren met klanten als Wehkamp, Amazon en Bol.com.

Remco Bron van inBeacon sloot de presentaties af met de do’s en don’ts van het fenomeen Beacons. Persoonlijk schrokken we nogal wat je allemaal met Beacons kunt, vooral wat privacy betreft. Maar als je ziet wat je online allemaal kunt meten, is zo’n Beacon ook wel weer erg interessant. Zo is het onder andere mogelijk om te zien hoe klanten door de winkel lopen. Stel dat iemand langer dan 5 minuten op dezelfde plek staat, dan kun je zo een seintje naar een werknemer sturen dat er iemand geholpen kan worden. Bijenkorf zet dit momenteel al in om hun nieuwe Privilege Membershop klantprogramma te testen. Ook Macy’s heeft het al toegepast in al haar vestigingen.

Al met al een zeer interessante middag! Wij bij Conversability kijken uit naar de volgende editie: Customer Service op 11 juni.

Deel dit bericht...
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *